| |
|
|
|
|
|
|
Czy
postulaty mieszkańców Dajtek w sprawie usprawnienia komunikacji miejskiej
zostaną uwzględnione ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niżej zgromadzone
są materiały w sprawie usprawnienia komunikacji autobusowej z Dajtek "do
miasta". |
|
|
|
Uwaga: Na tej stronie rozwój
sprawy należy czytać od dołu do góry strony, co oznacza, że, na razie
końcowym akcentem interwencji jest odpowiedź Prezydenta Miasta, z której
wynika, że wszystko jest OK! |
|
|
|
|
(Ostatnia zmiana: 2011-03-26) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gazeta
Wyborcza - wydanie olsztyńskie, chce
pomóc w rozwiązaniu niedogodności komunikacyjnych studentom mieszkających
na terenie Dajtek. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artykuł
na ten temat można przeczytać w Gazecie Wyborczej z 1 Marca lub
w portalu www.olsztyn.gazeta.pl tu >>> |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
 |
|
Prezydent
Miasta Pan Piotr Grzymowicz odpowiedział na interpelację w sprawie
komunikacji na Dajtkach, którą w imieniu mieszkańców zgłosił Radny
Miasta Marian Zdunek.
( << Pismo obok.)
Sądziłem, że władze miasta przeprowadzą jakieś badania kontrolne
istniejącej sytuacji, bo z jednej strony mieszkańcy uważają, że
źle jest rozwiązana sprawa dostawania się studentów z Dajtek do
Kortowa, a z drugiej przewoźnik - spółka miejska, czyli MPK twierdzi,
że jest najlepiej jak to możliwe!
Pan Prezydent nie przejął się wcale głosami krytyki i, jak można
to przeczytać obok, prawie zacytował wypowiedzi rzecznika prasowego
MPK, które już wcześniej opublikowałem na łamach tego wortalu. (Zobacz
tu >>>)
Nie wiem, jaka jest teraz możliwość zweryfikowania stanu faktycznego,
ale widać jak na dłoni, że tylko naciski i to stanowcze mogą zarząd
miasta zmusić do jakiegoś działania.
Panie Prezydencie! Przekonał się Pan już chyba nie raz, że mieszkańcy
mają często rację, a nie przylepieni do swoich stołków urzędnicy,
bo Oni cenią sobie przede wszystkim kawę i status quo!
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
| |
Sprawa
dobrego połączenia miejskimi autobusami Dajtek z Uniwersytetem w
Kortowie nadal budzi emocje. |
|
| |
Dostałem
następny list, jako odzew na wyjaśnienia rzecznika MPK. |
|
| |
|
W związku z
tym listem (czytaj niżej) mam taki pomysł: większość studentów ma
telefony komórkowe, które są obecnie przeważnie z możliwością zrobienia
zdjęć. Kochani! Zróbcie kilka zdjęć zatłoczonego wewnątrz autobusu
do Kortowa (oczywiście nikomu prosto w twarz!), a ja je opublikuję!
Jeżeli trzeba będzie to"zamarzę" niepotrzebne "znaki
szczególne" jadących, aby nikogo nie urazić, ale przynajmniej
tym sposobem zdołacie coś udowodnić! Oczywiście, czy MPK ulegnie takim
dowodom, to jest zupełnie inna sprawa! AK |
|
|
| |
|
List: |
|
|
|
| |
|
Odnośnie stanowiska
MPK 'mieszkaniec' pisze:
"Być może o godzinie 7.55 z przystanku Dajtki odjeżdża 77 osób,
jednakże na przystanku Dożynkowa i Żytnia - szkoła wsiada ich o wiele
więcej, i nigdy nie zdarzyło się tak żeby o tej porze autobus nie
był zapchany, bo LEDWO DA SIĘ WCISNĄĆ!! Może należy zwrócić uwagę
na to, że centrum Dajtek opiera się na okolicach szkoły i to tam wsiada
mnóstwo osób!!!! Ponad to, tłumaczenie, że rozkłady jazdy autobusów
są tak ustawione, aby jeździły jak linie priorytetowe jest dosłownie
wymówką, gdyż trasa 7 i 13 rożni się -szczególnie w drodze z centrum
do Dajtek, więc chcąc wrócić z Kortowa, wysiadając na ul. Warszawskiej,
czekamy teoretycznie 20 minut, a w praktyce jest to pół godziny. Do
tego najczęściej godziny zajęć są ustawione tak, że rozkład jazdy
linii 32 nie pasuje, gdyż studia mają to do siebie, że zajęcia odbywają
się o każdej porze dnia. W moim przypadku, na przykład, gdy wracamy
z Kortowa i przesiadając się na Warszawskiej przy Armii Krajowej zawsze
ucieka autobus linii 13 i czekamy 40 minut. Poza tym ogromnie dużo
zajęć na uczelni kończy się o godzinie 18, a o tej porze już MPK nie
pomyślało żeby dać nam możliwość powrotu ;). Kiedyś o godzinie 7.55
puszczano autobus przegubowy i wtedy zajęte były wszystkie miejsca
siedzące i część stojących, to, co dopiero pomyśleć o tym, kiedy teraz
wszyscy ciśniemy się w autobusie krótkim. Można wszystko tłumaczyć
priorytetem Jaront i Pieczewa, tylko nie dość, że tam autobusy jadą
częściej i jest ich dużo, więc łatwiej się dostać gdziekolwiek, ale
znowu nie do Dajtek!
I jeszcze jedno odnośnie linii nr. 32: po co autobus ze Starego Dworu
o godzinie 8 na Dajtki skoro zajęcia rozpoczynają się najwcześniej
7,15-7.30 i trwają minimum godzinę ? Przecież wiadomo że jest on wtedy
nie potrzebny co potwierdzają też przytoczone przez rzecznika MPK
statystki , może jednak lepiej zrobić ten autobus po 18 "
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
| |
|
Czy
postulaty mieszkańców Dajtek w sprawie usprawnienia komunikacji
miejskiej zostaną uwzględnione ? |
|
|
Ciąg
dalszy ... |
|
|
|
|
Po ponad sześciu ( ! ) tygodniach od mojego
listu do MPK otrzymałem odpowiedz rzecznika prasowego MPK pana Przemysława
Kaperzyńskiego, w którym w pierwszym rzędzie tłumaczy tak znaczną
zwłokę... usterką modemu! Można to zbyć śmiechem,
ale może biura MPK są gdzieś na bezludnej wyspie?
Mniejsza z tym! Konkretna odpowiedź na postulaty mieszkańców
jest taka:
|
|
|
|
|
|
|
"W nawiązaniu
do uwag dotyczących funkcjonowania komunikacji na osiedlu Dajtki,
zamieszczonych na wortalu www.dajtki.pl, chciałbym wyjaśnić, że rozkłady
jazdy pojedynczych linii są stworzone przy uwzględnieniu wszelkich
aspektów związanych z układem komunikacyjnym całego miasta. Do obsługi
osiedla Dajtki skierowane są autobusy czterech linii: 7, 13, 32 i
101 (nocna). Pierwsze dwie są to tzw. linie kursujące z częstotliwością
podstawową co 20 min. w szczytach komunikacyjnych, co 30 min. w
międzyszczytach, co 40 min. w godz. wieczornych. Poza liniami podstawowymi
funkcjonują jeszcze linie, na których autobusy kursują z częstotliwością
priorytetową podwojoną w stosunku do podstawowej. Przede wszystkim
są to linie przeznaczone do obsługi osiedli południowych: Jaroty,
Nagórki, Pieczewo. Dzieje się tak dlatego, ponieważ liczba mieszkańców
na tych trzech osiedlach wynosi ok. 50 tysięcy. Dla porównania liczba
mieszkańców Dajtek wynosi ok. 6 tysięcy. Ponadto należy zwrócić uwagę,
że godziny odjazdów autobusów linii nr 7 i 13 są ze sobą zsynchronizowane,
co pozwala na odcinku Dajtki-Centrum osiągnąć częstotliwość równą
częstotliwości linii priorytetowej.
Jednym z najważniejszych czynników decydujących o częstotliwości kursowania
autobusów jest wielkość tzw. potoków pasażerskich, które są przez
MPK na bieżąco monitorowane. W pojedynczych kursach (ok. godz. 7 rano)
oraz w niektórych godzinach popołudniowych (zwłaszcza wtedy, kiedy
następuje największy stopień zakorkowania ulic) może mieć miejsce
odczucie dyskomfortu podróży, gdyż napełnienie wynosi ok. 80 osób,
podczas gdy ilość miejsc według standardów fabrycznych wynosi ok.
100 osób. W pozostałych porach dnia napełnienie obu linii rozkłada
się równomiernie i oscyluje w granicach 40 osób.
Jeśli chodzi o linię nr 32, to pełni ona funkcję linii uzupełniającej.
Na odcinku Dajtki-Kortowo realizowane są 3 kursy w godzinach porannych,
umożliwiające studentom bezpośredni dojazd na bloki zajęciowe rozpoczynające
się o godzinach 8.00 i 9.45. Natomiast po południu linia umożliwia
powroty po godz. 15 i 20. Naszym zdaniem takie rozwiązanie w kontekście
badań napełnienia i możliwości taborowych MPK jest obecnie najbardziej
optymalne.
Sygnał dotyczący konieczności zadaszenia przystanku Dożynkowa (w
kierunku Centrum) zgłosimy właściwym służbom miejskim zajmującym się
utrzymaniem infrastruktury przystankowej. Z poważaniem
Przemysław Kaperzyński
rzecznik prasowy MPK Olsztyn
Do wiadomości:
Pan Bogusław Szwedowicz z-ca Prezydenta Miasta Olsztyn"
|
|
|
|
|
|
|
Dodatkowo Pan Przemysław Kaperzyński
podaje: |
|
|
|
|
|
|
|
"Miejskie
Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie prowadzi cykliczne tzw.
badania napełnienia na wszystkich liniach komunikacyjnych (polega
to na liczeniu z monitoringu wsiadających i wysiadających pasażerów
na całej trasie podczas wybranych kursów) a ich analiza jest podstawą
decyzji odnośnie kierowania określonych autobusów na poszczególne
trasy.
Przeprowadzona w październiku i listopadzie 2010 r. obserwacja kursów
na liniach nr 7 i 13 pozwala stwierdzić, co następuje:
- Linia nr 7 (kursy z przystanku Łupstych lub Dajtki)
6:20 maksymalnie 31 osób w autobusie,
6:47 maksymalnie 53 osoby w autobusie.
7:00 maksymalnie 75 osób w autobusie
7:20 maksymalnie 55 osób w autobusie
- Linia nr 13 (kursy z przystanku Dajtki)
6:55 maksymalnie 77 osób w autobusie
7:15 maksymalnie 60 osób w autobusie
7:35 maksymalnie 35 osób w autobusie
7:55 maksymalnie 30 osób w autobusie
- Linia nr 7 (kursy z Jakubowa do Dajtek)
15:33 maksymalnie 41 osób w autobusie,
15:53 maksymalnie 28 osób w autobusie,
16:13 maksymalnie 46 osób w autobusie
16:45 maksymalnie 51 osób w autobusie
- Linia nr 13 (kursy z Pieczewa do Dajtek)
15:40 maksymalnie 27 osób w autobusie
16:00 maksymalnie 39 osób w autobusie
16:25 maksymalnie 56 osób w autobusie
16:55 maksymalnie 35 osób w autobusie
17:25 maksymalnie 45 osób w autobusie
Pragnę podkreślić, że wymienione kursy obsługują autobusy,
w których ilość miejsc siedzących i stojących, zgodnie z danymi
producentów autobusów, jest wyższa od popytu. Ale rozumiemy też,
że odczucia komfortu pasażerów w wybranych kursach mogą być nieco
odmienne.
Jednocześnie trzeba wyjaśnić, że MPK mając do dyspozycji ograniczoną
liczbę pojazdów przegubowych (18 metrowych), musi dysponować nimi
w skali makro i kierować je na linie, z których korzysta największa
liczba pasażerów."
|
|
|
|
|
|
|
|
Otrzymałem także wyniki badań "napełnienia"
autobusów linii 32 : |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Czy
postulaty mieszkańców Dajtek w sprawie usprawnienia komunikacji
miejskiej zostaną uwzględnione ? |
 |
|
|
|
|
|
26
stycznia, o 9,oo rozpoczęła się IV Sesja Rady Miasta . |
|
|
|
|
|
| |
Byłem tam, i
na galerii dla publiczności słuchałem poszczególnych wystąpień.. |
|
|
Chciałem sam
się przekonać, co stanie się z postulatami pochodzącymi od mieszkańców
Dajtek i opisanymi na tej stronie niżej...( >>>
) |
|
| |
W trzecim punkcie
porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady Pan Marian Zdunek (interpelacje)
zgłosił wniosek o poprawienie komunikacji autobusowej z Kortowem.
W dalszej części obrad było wygłoszonych tak wiele problemów nękających
mieszkańców Olsztyna, że Prezydent Miasta Pan Piotr Grzymowicz stwierdził,
że odpowiedzi będą udzielane po sesji i na piśmie. W sesji uczestniczyli
przedstawiciele (przeważnie przewodniczący) Rad Osiedli, ale z Dajtek
nie widziałem nikogo! Czyżby problem zgłoszony przez Radnego Mariana
Zdunka nie był dla Dajtek ważny?
Dodać tu muszę także, że 21 stycznia napisałem list do Pana Prezydenta
Piotra Grzymowicza w sprawie braku odpowiedzi na nasze postulaty od
dyrektora MPK i nie dostałem, na razie (?) żadnej odpowiedzi - może
to jeszcze za mało upłynęło czasu od mojej interwencji. . .
|
|
| |
AK |
|
|
| |
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
Uroczyste
rospoczęcie IV Sesji Rady Miasta Olsztyna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
 |
W
nawiązaniu do otrzymanych listów w sprawie kursowania autobusów
MPK z Dajtek do miasta, a zwłaszcza do Kortowa oprócz tego, że ich
teksty umieściłem na tej stronie i opatrzyłem własnym komentarzem
(zobacz niżej >>> ),
napisałem także odpowiednie listy-maile,
opisujące sprawę dwa do:
1. Do dyrektora MPK - dnia 15 grudnia 2010 r.;
2. Do Wiceprzewodniczącego Rady Miasta - Mariana Zdunka
- 11 stycznia 2011 r.
W obu listach prosiłem w imieniu
pasażerów o rozpoznanie tej sprawy i ewentualne polepszenie komunikacji.
Ad1: Na list do dyrektora
MPK nie otrzymałem do dziś żadnej odpowiedzi. Zgłoszę moją
dezaprobatę na takie postępowanie Prezydentowi Miasta z wnioskiem
o wyciągnięcie z tego faktu stosownych wniosków. Moje stanowisko
jest takie: to m.in. ja jestem, (jako płacący podatki) pracodawcą
Pana Dyrektora MPK, i z racji choćby tego faktu mam przynajmniej
prawo zapytać, co Szanowny Pan Dyrektor o tym myśli!
Ad2: Od Pana Radnego
Mariana Zdunka, dnia 19 stycznia otrzymałem telefonicznie
informację, że poruszona przeze mnie sprawa niedogodności komunikacji
autobusowej zostania przez Niego zgłoszona w trybie interpelacji
na pierwszej w tym roku Sesji Rady Miasta, która odbędzie się w
Ratuszu dnia 26 stycznia.
Pan Marian Zdunek poinformował mnie także, że ww. sprawę omawiał
także z Radą Osiedla Datki.
|
|
|
|
| |
|
|
Panie
Prezydencie Miasta Olsztyna !
Panie Rektorze Uiwersytetu Warmińsko-Mazurskiego !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
 |
|
Miasto
Olsztyn miało być kiedyś METROPOLIĄ ! To była idea-fiks! I całe
szczęście, ale na pewno Olsztyn jest MIASTEM UNIWERSYTECKIM! Sama
liczba studiujących jest imponująca to prawie 40.000! Miasteczko
Uniwersyteckie Kortowo też jest imponujące!
Wszystko trzeba zrobić, żeby wszyscy mieli z tego korzyść i byli
z tego dumni.
Osiedle Dajtki jest sąsiadującym z Kortowem i powinno bez żadnych
problemów mieć doskonałe skomunikowanie z Uniwersytetem. Jak jest,
to opisuje nie po raz pierwszy jeden z bezpośrednio zainteresowanych
(czytaj poniżej). Będzie ładniejszy(?) placyk przed Ratuszem, na
co wydano nie małe pieniądze, a to się ma nijak do potrzeb mieszkańców
i studiujących w Kortowie studentów! Znalazły się na tamtą dekorację
pieniądze? To muszą się znaleźć także, a właściwie przede wszystkim,
na utrzymanie dobrych komunikacyjnych połączeń Dajtek z miastem
i z Kortowem!
|
| |
|
|
|
|
|
| |
|
Autor:
Mpkkk, 2011/01/07 02:40:40
"Eh temat nieszczęsnego MPK.
Jestem studentem i moim okiem to wygląda tak - dużo mieszkańców
osiedla przygotowuje pokoje dla wynajmu studentom żeby zarobić troszkę
grosza, ale jak student słyszy 'Dajtki to od razu ma obiekcje. Czemu?
Bo dojazd do tego miejsca jest koszmarny, autobus 32 na kortowo
jeździ tylko rano 3 razy i to tak, ze nie pasuje na żadne zajęcia
poza godzina 8, a przecież zajęcia mamy bardzo rożnie - rano po
południu i wieczorem. Podroż 32 na kortowo zajmuje 10 min - więc
byłoby to wymarzone miejsce dla studenta do zamieszkania, ale nie
przy takiej częstotliwości autobusu. Oczywiście zostaje nam przesiadka,
ale co z tego? 13/7 co 15 minut jeździ, później przesiadka w centrum,
przechodzi sie na druga stronę i sie czeka, czasem długo, bo z punktualnością
autobusów to tez jest ciężko. A juz tragedia jest wracanie z kortowa
na Dajtki, jedzie tylko jedno 32 o godzinie 20.12, a później to
znowu przesiadka, jak się nie wpasujesz- czekasz 20 minut na Warszawskiej,
na 13, bo taka jest jej częstotliwość i to przy dobrych wiatrach,
bo ostatnio czekałem 40 minut i ledwo mi się udało do niej wsiąść-
taka była zapchana. Jeśli Rada nic z tym nie zrobi, to Dajtki wymrą,
ludzie, którzy czasem żyją tylko z wynajmu będą też mieli problem,
trzeba się tym zając! Jeśli rada sie tym nie zajmie, nie będzie
protestów to osiedle wymrze. Ja sam mówiąc znajomym ze mieszkam
na Dajtkach spotykam sie z ich oburzeniem, że to osiedle to porażka
z dojazdem i nie chcieliby tam mieszkać. A co dopiero, kiedy będą
tramwaje? Wtedy wszyscy studenci będą woleli Zatorze, Jaroty, które
są o wiele dalej, ale komunikacja będzie tak dobrze zapewniona,
że to nie będzie problem dojechać. Proszę, apeluje trzeba coś z
tym zrobić, WIECEJ AUTOBUSOW NA KORTOWO, CZESCIEJ AUTOBUSY DO CENTRUM,
TO KONIECZNOSC i ostatnia nadzieja mieszkańców na to żeby ktokolwiek
chciał tu wynająć pokoju. Nie wszyscy maja samochód, i hasła Rady
Miasta zmień wóz na bus - żeby przesiąść się na komunikację miejską
może obejść bez echa, jeśli nie zapewniono nam dobrego polaczenia
z miastem'. Państwo też to zauważyli? Mówimy 'jadę do miasta' mając
na myśli centrum, tak jakby Dajtki były 100km oddaloną wioską, a
powoduje to tylko brak dobrej komunikacji miejskiej. Naprawdę w
imieniu wszystkich studentów proszę i apeluję w tej sprawie, dajcie
nam więcej autobusów, połączcie nas w końcu z tym 'miastem' tak
żebyśmy chcieli tu mieszkać ;)"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O
tej samej sprawie czytaj jeszcze niżej ! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Proszę
Dyrekcję Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego o zbadanie
sprawy... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|