Przyczynek
do historii Dajtek. |
||||||||||||||||
Zdjęcia
tu publikowane otrzymałem od Pana Bruno Mischke mieszkającego w Niemczech,
urodzonego na Dajtkach, którego zasługi dla tutejszej społeczności opisałem
na stronie >>>TU ! Otrzymałem jeszcze
inne materiały, które po opracowaniu będą także tu zamieszczone.
|
||||||||||||||||
Masz przed oczyma rewelacyjne zdjęcie, wykonane w 1928 roku z samolotu pokazujące wieś Dajtki. Na samym dole widoczna droga, to dzisiejsza stara ul. Sielska. W lewo w kierunku Olsztyna, w prawo, równolegle z lotniskiem w kierunku Ostródy. Przy tej drodze (ul. Sielskiej) widoczny biały, parterowy budynek to biuro lotniska. Na środku wsi Dajtki było jeziorko, tusz obok kościoła. W latach osiemdziesiątych, zamiast go oczyścić po prostu zasypano. Droga polna (na zdjęciu w lewy skos idąca) to dzisiejsza ulica Żniwna, do Gronit. Już wtedy, w 1928 roku aparaty fotograficzne i klisze były tak dobre, że na tym zdjęciu widoczne jest odległe o prawie 10 kilometrów Jezioro Wulpińskie( w górnej części zdjęcia). Leży ono między Uniszewem, Sząbrukiem i Dorotowem. Jak byś wytężył wzrok i pamiętał którędy przebiega linia kolejowa, to dostrzeżesz ją na tym zdjęciu. |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Zobacz
także następne zdjęcie wykonane najprawdopodobniej w tym samym czasie,
ale z nad widocznego tu lasu! >>> |
||||||||||||||||
Poniżej
zdjęcie z nad jeziorka. Widoczny stary kościół. Rok 1959. |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
..
i jeszcze jedno zdjęcie z nad jeziorka, ale widok na przeciwną stronę.
Zdjęcie zrobione od strony kościoła. Tego jeziorka już niema! Zasypano
go na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia... |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Historia
lotniska. |
||||||||||||||||
Na podstawie niemieckiego opracowania opisującego historię powstawania lądowisk i portów lotniczych na dawnych niemieckich wschodnich terenach, które przetłumaczyła Barbara Krischik, streszczenie wykonał A. Kalinowski.(materiał otrzymałem od Pana B.Mischke) | ||||||||||||||||
Po
zakończeniu I Wojny Światowej grupa zdemobilizowanych lotników postanowiła
w pobliżu Olsztyna (wtedy Allenstein) wybudować lotnisko.Było to na początku
1926 roku.Do tego celu wybrano dobrze nadające się miejsce w pobliżu wsi
Dajtki. Teren ten wtedy obejmował obszar o wymiarach 2.8 km na 1,5 km.
Lotnisko miało służyć celom wojskowym a także cywilnym. Zaplanowano go
z dużym rozmachem. Od początku miało trzy odrębne pasy startowe w różnych
kierunkach, każdy o długości ponad 600 m. 1 czerwca 1926 roku to data
pierwszych lądowań i startów samolotów wojskowych jak i cywilnych. |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Mapa wykonana
w 1930 roku. |
||||||||||||||||
Aby
lotnisko mogło sprawnie funkcjonować na jego południowym skraju, równolegle
do drogi wiodącej do Olsztyna (dziś ulicy Sielskiej -starej) wybudowano
parterowy budynek, w którym ulokowano biura zarządu lotniska, urząd celny,
posterunek policji i restaurację. Później wybudowano dwie wielkie hale
do obsługi technicznej samolotów i ich tankowania. Pasażerów do Olsztyna
dowoził autobus. |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Gotowe lotnisko umieszczono w planach lotów z Berlina do Kaliningradu i Rygi. Później także można było latać do Warszawy. Rocznie, średnio było około 150 lądowań i startów. Pod koniec lat dwudziestych, kiedy to powstał ogólno światowy kryzys gospodarczy, lotnisko straciło na znaczeniu, ale funkcjonowało jako sportowe i nauki pilotażu. |
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Po 1933 roku lotnisko znowu ożywiło się. Dobudowano jeszcze jedną halę, oraz spory bar, który mógł obsłużyć jednocześnie nawet 42 podróżnych. Statystyki podają, że w latach 1935/36 było 715 startów i lądowań. W latach 1937/38 było ich aż 8826! Po wybuchu II Wojny Światowej zostało przejęte przez wojsko niemieckie, a po wejściu Armii Czerwonej było eksploatowanie przez nich. |
![]() |
|||||||||||||||