|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aktualności z Dajtek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu znajdziesz wszystkie
dzialania opisane w tej sprawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mieszkańcy
części ulicy Żniwnej zbuntowali się ... !
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Końcowy odcinek
ul. Żniwnej (od skrzyżowania z ul. Kłosową - na mapie oznaczony na
czerwono) jest początkiem najkrótszej drogi do Gronit (na mapie kolor
żółty). Gronity stają się dość
sporym osiedlem dla ludzi całkowicie zmotoryzowanych i to w
najrozmaitsze pojazdy (osobowe i dostawcze, quady i jednoślady duże
i szybkie). Każdemu się śpieszy niezależnie czy to jest uzasadnione,
czy tylko jest wynikiem nerwowego trybu życia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nie byłoby w tym wszystkim nic zdrożnego ani dziwnego,
gdyby nie to, że:
- Odcinek ulicy Żniwnej, którym ci wszyscy przejeżdżają przynajmniej
dwa razy dziennie jest typową ulicą osiedlową, mającą dwa "spowolnienia"
(garby) i ma
wąską jezdnię.
Na
końcu tej uliczki jest dolina i las dzieląca Gronity od Dajtek
co jest traktowane przez mieszkańców jak teren rekreacyjny i w
związku z tym
tędy właśnie mieszkańcy idą na spacer z dziećmi, a na rowerach
jeżdżą całe rodziny.
- Na skutek interwencji mieszkańców postawiono, co prawda na początku wspomnianego
odcinka znak "zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad
3,5 tony" z informacją, że obowiązuje on od 300 m od tego, tu
postawionego, ale to nie wstrzymało wszystkich chętnych takimi samochodami
do takiej jazdy.
- Gdy przychodzi pora opadów śniegu ten odcinek staje się jakby torem bobslejowym
o szerokości jednego samochodu z głębokimi koleinami, co uniemożliwia wyminiecie
się samochodów, a równocześnie utrudnia normalny wyjazd samochodom z garaży na
posesjach. MZDiM nie może tego odcinka traktować jak ul. Kłosowej przy odśnieżaniu,
bo jest to uliczka typowo (dla nich) osiedlowa bez znaczenia dla drożności komunikacyjnej
!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mieszkańcy
tego odcinka ulicy Żniwnej już chyba po raz trzeci próbują zaradzić
tej fatalnej sytuacji
i raz jeszcze zorganizowali się pod hasłem zamknięcia jej dla ruch
przelotowego. Argumentem podstawowym jest bezpieczeństwo dzieci,
uciążliwość tak dużego ruchu dla wszystkich mających tu domy oraz
zanieczyszczenie środowiska ze względy istnienie dwóch garbów na
tym odcinku ulicy. To ostatnie może wydawać się dość dziwnym argumentem,
bo one zrobione były po to, aby poprawić bezpieczeństwo ruchu,
ale jak się dokładnie przyjrzeć stylowi jazdy tych dziesiątków
samochodów przemierzających codziennie ten odcinek ulicy, to trzeba
zauważyć, że większość stosuje styl jazdy, można powiedzieć "krosowy":
w ostatniej chwili mocno hamuje przed wjechaniem na "leżącego policjanta",
a po przejechaniu przez tę "hopkę" gwałtownie przyspiesza. Nie
trzeba chyba dodawać, co z tego wynika! Oprócz hałasu dodatkowa
i to spora dawka spalin! I tak setki razy w ciągu dnia i bardzo
często także po północy, kiedy, to niektórzy wracają do Gronit
mocno spragnieni zobaczenia swojego domu jak najprędzej... zwłaszcza
w weekendy ! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opisywany odcinek ulicy Żniwnej. Wszytkim
należą się mamndaty karne, ale przecież tak postawili nie dla swojej
wygody, ale żeby umożliwić w miarę płynny ruch tym z Gronit!
|
|
|
|
|
|
Gdyby
mieszkańcy ulicy Żniwnej któregoś dnia zmówili się i postawiliby
swoje samochody zgodnie z przepisami
ruchu drogowego, to jest tak, aby pozostawić 150 cm wolnego chodnika(art.47p.1-2
Kodeksu drogowego) to ulica stałaby się jednokierunkową, to znaczy
o szerokości tylko na jeden samochód ! Gwoli wyjaśnienia dodać
trzeba, że chodnik ma szerokość 180 centymetrów toteż prawie
cała szerokość
samochodu musi znajdować się na jezdni. Powstałby totalny chaos...,
bo ulica musiałaby być jednokierunkowa raz w jedną stronę, a
raz w przeciwną ( samochody nie mogłyby się wymijać). Obecnie,
aby
w ogóle ruch pojazdów z i do Gronit mógł się odbywać względnie
bez korków każdy policjant, który przyszedłby z miarką centymetrową
na ten odcinek ulicy Żniwnej mógłby wystawić cały bloczek mandatów!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Powyższy problem przedstawiłem nowej Radzie Osiedla
na zebraniu 18 października. Rada Osiedla postanowiła zająć się
tą sprawą. Pierwszym efektem była informacja, że w niedługim czasie
będzie zorganizowane zebranie z udziałem przedstawiciela MZDiM
oraz przedstawicieli komitetu organizującego akcję zamknięcia ulicy
w celu zbadania sprawy i podjęcia środków zaradczych.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrzej Kalinowski
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wylot ulicy Żniwnej w kierunku Gronit
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jesienna
droga do Gronit... przez "bramę
do lasu
|
... i (niżej) - droga z Gronit.
Na wzniesieniu Dajtki.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przyczynek
do walki o normalną drogę do Gronit
|
|
|
|
|
Przeoczyłem, ale się poprawiam! Jest w tej sprawie
jeszcze i taka sytuacja: |
|
|
|
"Chcieli
zamknąć drogę, a zapomnieli o domu za torami" -
czytamy w Gazecie Wyborczej-wydanie dla Olsztyna >>>
|
|
|
|
Czytelnik naszej
strony internetowej o pseudonimie getgethigh przypomniał
mi, że w artykule ogłoszonym
w Gazecie Wyborczej, wydanie olsztyńskie z 04.04.2011, jest jakby
zgłoszenie do władz o przestępstwie, bo przecież "... część
(tej drogi) to według map dukt leśny należący do Lasów Państwowych
- dodaje sołtys. - Nikt nam nie pozwoli położyć tu asfaltu. Nawet
zasypywanie dziur jest nielegalne,...". I
co z tego? Najzwyczajniej nic ! Tak jak wiele spraw w Olsztynie
odbywa się
nielegalnie!
Przesuwa się brzegi jezior i je betonuje, dostaje się pozwolenie,
na co innego niż później się legalizuje, wycina się drzewa, niby
chore ... Wszyscy wiedzą, ale żaden organ administracji nie reaguje.
Jedni
mówią,
że to jest demokracja (!) a inni, że zwyczajny bałagan albo tumiwisizm!
Kto spróbuje coś tu naprawić, to jest pieniaczem i tyle! Sadzę,
że wcześniej czy później Urząd Miasta musi się z tym problemem
zmierzyć i zrobić porządną drogę dojazdową do Gronit. Oczywiście
nie kosztem mieszkańców ulicy Żniwnej. Myślę, że jeżeli do tej
pory tolerowano eksploatację "duktu leśnego", jako drogi publicznej,
to teraz trzeba albo ją definitywnie zamknąć, albo przedłużyć
o odcinek od mostku na cieku wodnym w pobliżu końca ul. Żniwnej
przez lasek do zakola ulicy Kłosowej. Ten ok. 200 m odcinek był
starą drogą wiejską do wsi Gronity ( na załączonej mapce kolor
niebieski) i nic wielkiego się nie
stanie jak zostanie utwardzony i stanie się drogą publiczną,
oczywiście pod warunkiem, że nikt
nie wpadnie na pomysł, aby zrobić z niego autostradę i nie będzie
wycinał okolicznych drzew jak to miało mieć
miejsce nad Jeziorem Długim ! Myślę, że ponieważ w MZDiM następują
już zasadnicze zmiany...
można to załatwić tak, jak tam w końcu załatwiono. Tu, rozwiązując
problem dojazdu mieszkańców Gronit do Dajtek trzeba by to proponowane
przeze mnie rozwiązanie traktować tylko doraźnie, bo i tak Gronity
będą się rozwijać i muszą mieć normalną drogę do Olsztyna.
Dodam na koniec i to, że już zgłosiłem wcześniej to rozwiązanie,
ale powiedziono mi, że zaraz, w proteście przykują się do drzew
"zieloni" i co wtedy? Wtedy, właśnie (!) trzeba tak zrobić, aby drzew
NIE WYCINAĆ!
|
|
|
|
|
AK
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rada
Osiedla zajęła się wnioskiem o ograniczenie ruchu na ul. Żniwnej >>> (początek
sprawy)
|
|
|
|
Prezydent
Miasta włączył się w dyskusję na temat zmniejszenia uciążliwości
nadmiernego ruchu samochodowego na ulicy
Żniwnej naszego osiedla.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zapowiedziane
zebranie odbyło się dnia 13 stycznia 2012 r. i choć z dość dziwnych
powodów miało odbyć się bez przedstawicieli wnioskodawców tj mieszkańców
ulicy Żniwnej, to jednak po trochę nerwowej dyskusji znaleźli się
oni w tym i moja osoba na sali obrad. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Urząd Miasta
reprezentował I zastępca prezydenta Bogusław Szwedowicz. Byli także:
Wójt Gminy Gietrzwałd Mieczysław Wiesław Ziółkowski, zastępca dyrektora
MZDiM Zbigniew Gustek, przedstawiciele Rady Sołeckiej Gronit, przewodnicząca
Rady Osiedla Dajtki Lucyna Koper i Piotr Buchholz, kilku mieszkańców
ulicy Żniwnej i Gronit. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W dyskusji podnoszono
znane z poprzednich spotkań argumenty przemawiające za zamknięciem
drogi przez las i przeciw. Wójt gminy Gietrzwałd prosił o większą
wyrozumiałość mieszkańców ul. Żniwnej i twierdził, że wcześniej czy
później uporządkowana zostanie droga z Gronit przez Kudypy do Olsztyna
i wtedy zmaleje ruch przez ul. Żniwną, co według przedstawicieli
mieszkańców naszego osiedla nie rozwiązuje sprawy. Po dyskusji dyr.
Gustek zaproponował tymczasowe rozwiązanie problemu, jak się wyraził
hybrydowe, reasumujące dyskusję. To rozwiązanie miałoby polegać na
tym, że do czasu wybudowania porządnej drogi przez Kudypy ruch na
ulicy Żniwnej odbywałby się jednokierunkowo tylko w kierunku Gronit,
a powrotny przez utwardzoną dawną drogę przez lasek do ulicy Kłosowej.
Oczywiście spodziewać się można tu znowu protestów miłośników tego
leśnego terenu, ale tamtędy i tak obecnie jeżdżą samochody. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktycznie nie
ma w tej materii idealnego rozwiązania, a i tu także dojdą spore
koszty, które muszą być policzone, aby na serio można ten wariant
rozpatrywać. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zebranie zamknięto
postanowieniem, że po przeliczeniu kosztu ww. rozwiązania zwołane
będzie następne spotkanie w celu pokazania wyników obliczeń i wniosków
z tego płynących. |
|
|
|
AK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gazeta
Wyborcza o tej sprawie >>> (03/08/2012
10:44 AM)
|
|
|
Sprawa
ograniczenia ruchu na ulicy Żniwnej
|
|
|
|
|
|
|
|
Ciąg
dalszy.
|
|
|
|
|
Oficjalne
sprawozdanie z zebrania w Urzędzie Miasta >>>
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23
lutego odbyło się w Urzędzie Miasta, zgodnie z zapowiedziami,
kolejne zebranie w
sprawie ograniczenia
ruchu samochodowego z Gronit przez ulice Żniwną.
Zebraniu sprawnie przewodniczył za-ca prezydenta miasta pan Bogusław
Szwedowicz.
Jest postęp w sprawie ograniczenia kłopotliwego ruchu. MZDiM przeanalizował
możliwości utwardzenia paruset metrowego odcinka duktu omijającego
ulicę Żniwną. Wójt gminy Gietrzwałd, który pozytywnie włączył się do
rozwiązania problemu, mimo, że ten odcinek drogi nie leży w granicach
administrowanego przez niego terenu, zaproponował nieodpłatnie sprzęt
drogowy w celu utwardzenia tego kawałka drogi. Zebrani z zadowoleniem
przyjęli oświadczenie wójta, że niebawem rozpoczną się prace związane
z przebudową drogi łączącej Gronity z Kudypami, a ich zakończenie będzie
na początku 2013 roku. Ma to znacznie poprawić sytuację komunikacyjną
mieszkańców Gronit z Olsztynem.
Zebrani zostali zapewnieni przez za-ce prezydenta, że koncepcja ustanawiającą
odcinek ulicy Żniwnej od ul. Kłosowej do jej wylotu w kierunku Gronit,
jako jednokierunkowy dla samochodów jadących do Gronit zastała zaakceptowana
i ruch z Gronit na Datki będzie skierowany przez utwardzoną drogę w
lasku na zapleczy ul. Działkowej. Przedstawiciel Rady Osiedla stanowczo
wnioskował o rozpoczęcie prac od zaraz.
Sporną kwestią pozostał problem ustawienia szykan dla ograniczenia
ruchu samochodów ciężarowych. Argumentem przeciw ich postawieniu jest
uniemożliwienie przejazdu dużych samochodów ratunkowy w rodzaju straży
pożarnej.
Poruszono także sprawę egzekwowania bezwzględnego zakazu sypania na
drogę do Gronit żużlu, a tam gdzie on jeszcze jest zasypania go odpowiednim
kruszywem. Władze miasta Olsztyna i gminy Stawiguda zobowiązały się
do natychmiastowego zajęcia się tą sprawą.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Andrzej Kalinowski
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|