Na zakończenie pikniku na lotnisku.....
Aktualności z Dajtek
01.07.2007.
  Pod wieczór, kiedy wydawało się, że już wszystkie atrakcje pikniku mamy za sobą nad lotnisko majestatycznie nadpłynęło z oddali wielkie cygaro...sterowiec z napisem Allegro. Wszyscy, którzy maja cokolwiek do czynienia z Internetem wiedzą, co kryje się pod tą nazwą: wielki portal aukcyjny. Takiego stwora jeszcze tu nie widziano! Im był bliżej tym bardziej imponował swoją wielkością i dostojeństwem!  
 
 
   
Nad zgromadzonymi na lotnisku, powolutko, majestatycznie wykonał kilka kółek...
 
 
    ..... i zawisnąwszy nad odległym od pasów startowych miejscu, po chwili zaczął, jak helikopter obniżać swoją wysokość. Dało się zauważyć jak zmieniły położenie oba silniki przymocowane na bokach kabiny. Ich pięcio łopatkowe śmigła powodowały powolne opadanie sterowca. Z jego pyska zwisały dwie liny, co upodabniało go do suma.  
    In był bliżej ziemi, stawał się coraz większy. Teraz można było jego sylwetkę porównać z domem stojacym w tle, niedaleko lotniska. Za zwisające cumy chwycili, jak za smycze, nadbiegający ludzie z obsługi ekipy towarzyszącej sterowcowi.  
    Potwór przestworzy, ujarzmiony, w dalszym ciągu powolutku zbliżał się do murawy lotniska.  
    Teraz dopiero można było podziwiać jego wielkość. Z danych technicznych wiem, że to naprawdę kolos: całkowita wysokość tego powietrznego potwora to aż 20 metrów, a długość... 61 metrów! A że jest narowisty, od pyska trzymany jest cały czas za dwa zwisające wąsy! ( widać to na zdjęciu)  
    Teraz, można podejść do niego i całkiem bez większego wysiłku zaciągnąć go do stojacego opodal ....  
 
    ...wielkiego ciężarowego samochodu - kotwicy z masztem do cumowania. Na szczycie tego masztu już jest człowiek, który ostatecznie zniewoli to podniebne zwierzę.    
    Kolos obłaskawiony, za wąsy przywiązany do tej dziwacznej kotwicy. Można teraz, bez obaw, po przebyciu całej szerokości lotniska (ok. 800 metrów) przyjrzeć mu się z bliska.    
    Sterowiec wisi w powietrzu tuż na płytą lotniska. Kabina wielkości autobusu. Wejść można po sznurowej drabince...    
    Cumowanie zrobione bardzo solidnie. Cała paka samochodu kotwiczącego z jakimiś urządzeniami, pracują głośno jakieś sprężarki. Całość stoi stabilnie na wielkich stalowych podporach i do tego maszt z wieloma odciągami.    
    Obsługujący pracownik, chyba Szwajcar (Sterowiec Skyship600 jest produkcji szwajcarskiej) wyrzuca ze specjalnych skrytek (jedna widoczna, otwarta, obok drzwi wejściowych) woreczki balastowe. Po usunięciu ich wszystkich sterowiec unosi się nieco ku górze.    
 
 
    Na tym zdjęciu, widać otwartą skrytkę, w której były balasty. Nie zaglądam do kabiny, ale mogę pokazać jej wnętrze. Zdjęcia pochodzą z oferty reklamowej producenta:    
 
    Luksusowa kabina może pomieścić 13-tu pasażerów i dwóch pilotów! Jej wymiary 11m na 2,6 m. Część szyb jest otwierana, tak, że można swobodnie robić dobre zdjęcia w czasie szybowania tego giganta.    
 
    Reporter Gazety Wyborczej Tomasz Waszczuk, który uczestniczył w podniebnej wycieczce na Olsztynem zrobił to zdjęcie. Jest to kabina pilotów sterowca. Widać, że sterowanie sterowcem nie należy do prostych czynności!
   
    Sterowiec wyposażony jest w dwa potężne silniki napędzające pięcio łopatkowe śmigła.    
    Teraz doskonale widać, jakie ma proporcje ten olbrzym: Cygarowy balon o pojemności 7200 m sześciennych napełniony jest helem.    
    Mogłem bez przeszkód obejść tego olbrzyma dookoła....    
 
    Stojąc pod spodem doznaję małego dreszczyku emocji. Nade mną jakby cielsko wieloryba, lekko poruszające, jakby żywe, niczym nie podparte...    
    Spoglądam w górę. Widać jak są sterowane płetwy i ogon tego wieloryba. Wszystkie linki do tego potrzebne są na wierzchu!    
   

Przyglądam się wielkim obudowanym śmigłom, które, każde z osobna jest na solidnych przegubach. Mogą one zmieniać kierunek lotu tego giganta poprzez inne ich ustawienie w stosunku do kadłuba, co było doskonale widać przy lądowaniu. Wiem, że napędzają je dwa silniki o 225 koni mechanicznych każdy. Są one zdolne do rozpędzenia sterowca do szybkości 80 km/godz. Maksymalny zasięg sterowca na pełnych zbiornikach to 670 kilometrów.

   
                   
        Tekst i fotografie (poza trzema oznaczonymi) Andrzej Kalinowski